Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Onnekink - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Anke Onnekink - WaarBenJij.nu

Sydney

Blijf op de hoogte en volg Anke

25 December 2012 | Australië, Sydney

Hi iedereen!

Ik ben nu al een geruime tijd in Sydney, dus het wordt eens tijd om weer eens iets neer te kalken. Ik vermaak me hier super erg en ik ben het hier al helemaal gewend, zelfs de Australische prijzen! Dat was echt even een shock na Azie: drie dollar voor een mini-flesje water! Voor de rest is het hier allemaal erg westers en voelde het dus al snel weer als 'thuis'.

Als ik al mijn gebeurtenissen van de afgelopen weken in chronologische volgorde ga vertellen, dan zijn we nog lang bezig, maar het komt op het volgende neer: ik heb een baantje gevonden en ben er ondertussen ook alweer klaar mee, we hebben twee topweken in een hostel gehad en heel veel leuke mensen ontmoet, we hebben meer dan een uur door de stad hard gelopen, we hebben Fuuks' verjaardag goed ingeluid, we hebben gecouchsurfd, we zijn in een appartement getrokken en we hebben een leuke en warme kerstavond hier gehad.

De eerste dagen hebben wij vooral doorgebracht als werkloze banenzoekers. Dat viel allemaal nogal tegen, want niemand die iemand als serveerster voor een paar weken aan gaat nemen. Uiteindelijk hoorden we via via over een baantje als "Santa's little help". Dit hield in dat we voor CCIA (Children's Cancer Institute of Australia) rendiergeweien op straat moesten verkopen. Het zou tien dagen duren, dus het leek perfect voor ons! We zagen er echt als randdebielen uit in onze outfit (bedekt onder de rendiergeweien) en alleen al uit puur medelijden gaven sommige mensen ons geld. Het werk was eigenlijk echt een grote verschrikking: mentaal en fysiek heel vermoeiend omdat je met zoveel spullen en geld in de collectebus moest rondslepen. Wel hebben we goed ons best gedaan en op onze beste dag hebben we toch 1530 dollar in het laatje gebracht!
Op de avond van onze laatste dag als rendier hebben we goed gevierd dat we er eindelijk klaar mee waren!

Ons hostel, Jolly Swagman, waar we de eerste twee weken verbleven, was erg leuk. We hebben er super leuke mensen ontmoet met wie we nu nog steeds contact hebben (we hebben nota bene kerstmis met ze gevierd gisteravond). We sliepen in een dorm met 8 bedden, dus het was elke keer gezellig druk. Het hostel regelde veel avondjes uit naar bars en clubs waar je gratis drankjes kreeg. Elke keer was het dus een soort van kroegentocht: volg de gratis drankjes! Je betaalt hier namelijk zo $7,50 voor wijn die naar slootwater smaakt... In elk geval, op 13 december was het weer tijd om uit te gaan, want om 00.00 zou onze Fuuk verjaren! Dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan en we hebben echt een leuke avond gehad! Wel zijn we van plek naar plek gegaan (we moesten uiteraard de gratis drankjes achterna), dus we kennen nu heel King's cross wat betreft uitgaan. Over King's cross gesproken, dat is de wijk waar ons hostel zich bevond. King's cross is geen achterstandswijk, maar hij is wel apart. Alle backpackers bevinden zich daar, maar ook alle junkies, dames van lichte zeden en zwervers. Echt, ik meen het, ik ben denk ik een pro geworden in het herkennen van mensen die veel drugs gebruiken! Wel voelde ik me er veilig, 's nachts zelfs meer dan overdag, omdat er zoveel security en politieagenten rondlopen.

Sydney is uiteraard niet alleen King's cross, dat hebben we ook in sneltreinvaart ondervonden toen we gingen hardlopen met Charlie, een soort van personal trainer die zich toen ook in ons hostel bevond. Met hem en een paar anderen uit ons hostel gingen we hardlopen (meer dan een uur!!!!!!) en zijn we naar het Opera House gerend, via de Botanical gardens, dit laatste is echt een te chill park met heel veel vogels en dergelijke. Voor de rest hebben we ook al wat uurtjes in Hyde Park doorgebracht, ook een leuk park midden in de stad! Uiteraard hebben we ook wat zonuurtjes op het strand gepakt, op Bondi Beach. Bondi is zeg maar het populairste en massaalste strand hier in Sydney. Het strand hier is niet te vergelijken met Azie: de zee is monsterlijk koud hier en bovendien moet je oppassen voor surfers. Er zijn hier nog meer stranden die we willen bezoeken, maar daar hadden we tot nog toe geen tijd voor ivm ons werk of als we wel tijd hadden, dan zat het weer niet mee. Het weer hier is namelijk niet echt fantastisch, net zoals vandaag bijvoorbeeld: regent het de hele dag met kerstmis... Dit is de slechtste dag tot nu toe, maar ook op andere dagen is het behoorlijk koud, bewolkt en winderig geweest!

In elk geval, we zijn hier nu drie weken en daarvan hebben we er twee in ons hostel doorgebracht. Daarna zijn we gaan couchsurfen, wat echt een bizarre ervaring was. Couchsurfen, oftewel gratis bij iemand verblijven in ruil voor jouw gezellige persoonlijkheid, dat is wat wij hebben gedaan! We vonden Lucy en zij wilde ons wel in huis nemen voor een paar dagen. Fuuk sliep op de bank en ik sliep op een matrasje in de woonkamer. We kwamen er algauw achter dat we bij een aparte tante beland waren: ze had allemaal medische klachten en vertelde hier gelijk over. Ze had iets met haar spieren waardoor ze de hele dag aan yoga deed. Eigenlijk voerde ze gewoon geen ruk uit en sliep ze tot het middag werd. Ook bleek ze erg gierig te zijn, want ze wilde dat wij voor haar kookten, voor haar afwasten (om vervolgens te horen dat ik de borden niet schoon genoeg gemaakt had, like wtf) en de vloer veegden. We hebben daar vier nachtjes geslapen en toen we weggingen, kregen we te horen dat we vijf dollar per genomen douche mochten neertikken (dat komt neer alsof je vier euro per douche-beurt betaalt).. Het hele idee van couchsurfen was dus ver te zoeken...

Gelukkig konden we naar een te chill appartement, waar we nu zijn.
We zitten in een appartement in het noorden van Sydney, over de Harbour Bridge. Wat een verschil met couchsurfen is dit: onze eigen badkamer waar ze zo vaak als we willen kunnen douchen! We hebben een mega grote keuken en een huiskamer met echt de chillste tv ooit. We hebben twee huisgenoten: Laura en Omar, die beiden heel aardig zijn. Vandaag hebben we samen met Omar en zijn vrienden echt geen zak uitgevoerd, maar dat kwam omdat het zulk hondenweer was. We wilden namelijk eerst gaan bbq'en op het strand, maar dit kon niet vanwege het weer. Dus toen wilden we het gisteren doen, maar ook toen betrok het weer. Uiteindelijk belandden we met zestien mensen in een klein stinkappartement van een van onze oude mede-hostelgangers. Hun appartement is niet te vergelijken met die van ons: ze hebben een gat onder hun bad met kakkerlakken en dergelijke en het schijnt dat ze ook een enorme rat als huisgenoot hebben. Het was dus niet erg sjiek om kerst met z'n 16en in een kamer van twintig vierkante meter (met tl-licht) rond te brengen, maar het was wel erg gezellig! We hebben alsnog gebarbecued en uiteindelijk zongen Fuuk en ik allemaal nostalgische kerstliedjes als "Midden in de winternacht". Helemaal mooi.

Het is wel vreemd om kerst nu zonder kou en vrienden en familie te vieren. Op het moment is het hier overigens verre van warm, maar het gaat om het idee, want dat hoort het wel te zijn. Toch ervaar ik wel enorm het kerstgevoel en dat komt gewoon omdat het allemaal een grote gezellige boel hier is. We hebben veel mensen leren kennen van allemaal verschillende nationaliteiten: Fransen, Italianen, Zweden, Finnen, Engelsen en heel veel Duitsers. Ook zijn er best wat Nederlanders, maar die halen het echt bij lange na niet bij de hoeveelheid Duitsers. Wat wel leuk is, is dat iedereen hier meer van onze leeftijd is. Het soort reizigers hier is dus niet te vergelijken met de reizigers in Azie, waar ik de meesten allemaal maar raar vond.

Maargoed, we zitten hier nu dus nog voor ruim een week en ik hoop heel erg dat het weer weer beter wordt. Dan kunnen we weer stranddagjes houden en een beetje aan ons kleurtje werken. Ook hebben we waarschijnlijk al iets leuks geregeld voor oud en nieuw: een feest in een penthouse met prachtige uitzichten! Na oud en nieuw trekken we door naar Melbourne, wat ook een leuke stad schijnt te zijn. Daarna vliegen we naar Brisbane en vanaf daar reizen we langs de oostkust. Onderweg willen we nog wel een keer een baantje zoeken, want met ons rendierverkoperinkomen komen we toch nog niet erg ver...

In elk geval, iedereen, merry christmas!
Liefs!

• 25 December 2012 - 13:36

Frieda Onnekink:

Lieve, fijne Anke,
    wat een geweldig verslag weer! Opa en ik zijn zoooo trots op je! Wij vieren morgen, de 2de kerstdag, bij Monic en Harry en Bartel in Soest. Wat geweldig, dat de behandelingen van je vader in het ziekenhuis zo goed zijn verlopen! Hij heeft kennelijk een beren-conditie en hij heeft z'n klachten gelukkig heel snel bij de huisarts en in het ziekenhuis kenbaar gemaakt. Kortom, hij heeft het heel goed gedaan! Nu zal het herstel ook wel goed verlopen.
    Anke, geef svp onze felicitaties aan Fuuk met haar verjaardag en voor de rest wensen we jullie een hele gezellige jaarwisseling en nog een hele goede tijd toe.

Veel liefs van Opa en Oma.

• 25 December 2012 - 15:40

Neef Martin:

Hi Anke, zo te lezen vermaak je je prima aan de andere kant van de wereld! Veel plezier en uiteraard fijne feestdagen!

Gr. Martin