Eind Thailand en begin Maleisie! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anke Onnekink - WaarBenJij.nu Eind Thailand en begin Maleisie! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anke Onnekink - WaarBenJij.nu

Eind Thailand en begin Maleisie!

Blijf op de hoogte en volg Anke

09 November 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Haaaaaai,

Het is alweer een tijdje geleden, dus ik voel de zware druk om maar weer eens een blog te schrijven. De laatste keer dat ik schreef, waren we nog in Koh Phangan en gingen we naar Koh Tao. Over Koh Tao kan ik redelijk kort zijn, haha. Het is een leuk eiland, maar wij hebben er niet zoveel mee van gekregen omdat het weer echt redelijk dramatisch was. De meeste mensen komen naar Koh Tao om te duiken, maar aangezien wij dat al in Maleisie zouden doen, bleven er niet echt veel activiteiten over om te doen met de weersomstandigheden. We hebben ons eerste dagje aan een paar uur aan het strand kunnen liggen tot het begon te regenen en dat heeft de daaropvolgende dagen volgehouden. We hadden plannen om het eiland rond te fietsen en mooie baaien te ontdekken, maar we eindigden met enorme voorraden voedsel in onze bungalow haha. Wel hebben we trouwens een dag een snorkeltocht gemaakt, maar ook dat viel uiteraard letterlijk in het water, door een storm die op kwam zetten. Ik heb het nog nooit zooo koud gehad in Thailand.

Na vier of vijf dagen waren we een beetje klaar met het weer en besloten we naar Surat Thani te gaan, een stad op het vasteland vanwaar onze vlucht naar maleisie een paar dagen later zou vertrekken. Uiteraard was het weer fantastisch op de dag dat we koh tao zouden verlaten. Super toevallig, want bij de pier kwamen we WEER de drie engelsen tegen die we in bangkok en in Koh Phi Phi waren tegengekomen. Echt echt echt heel toevallig!
Maargoed, eenmaal op de boot konden we dus toch nog genieten van die paar zonnestralen. Het was wel weer een pittig reisdagje, aangezien we zes uur op de boot moesten zitten en daarna ook nog heel lang in een klein stadsbusje naar ons hotel in de stad. De bus was overvol, ik heb nog nooit zo veel mensen opgepropt in een ruimte als dat gezien. Na meer dan een uur in de benauwde zwetende bus gezeten te hebben, arriveerden we bij ons "hotel". We hadden het al vantevoren geboekt en het was echt de crappiest place ever, haha! Het stonk er naar een chemisch schoonmaakmiddel, het bed was formaatje dwerg en bovendien leek de kamer af te stammen uit tijdperk heeeeeel lang geleden.

Dus na een fantastische nacht daar doorgebracht te hebben, hadden we een volle dag om Surat Thani te verkennen. Er was geen toerist te vinden, maar eigenlijk was het echt best een leuke stad! Er is niet zo heel veel, maar er hangt best een relaxte sfeer. Iedereen is super lief en niemand spreekt Engels, maar dat maakte niet uit! We hebben een beetje rondgedwaald en in een leuk cafeetje de hele middag cappucino's gedronken. 's Avonds hebben we op straat Pad Thai gegeten: we moesten ons laatste avondje Thailand immers wel typisch afsluiten!

De volgende dag vlogen we vanaf Surat Thani naar Kuala Lumpur. Dag twee maanden Thailand, hallo Maleisie! De vlucht was prima, maar ik was oprecht verbaasd over de crewoutfit van AirAsia: een AirAsia spijkerbroek met een AirAsia bloesje erin gepropt, haha. Onze werkoutfit bij de Smickel ziet er professioneler uit...
Goed, ik dwaal lichtelijk af. Het was leuk om weer in Kuala Lumpur aan te komen en het weer te herkennen, aangezien ik er iets minder dan anderhalf jaar nog geweest was, alleen dan met m'n ouders en broertje. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een heel leuk hostel: Birdnest. Heel chille eigenaar en een heel gezellig sfeertje.
Op onze eerste dag in KL besloten we de stad beter te verkennen door gewoon rond te lopen. Echt NIET te vergelijken met Bangkok, KL is veel ontwikkelder (en schoner en mooier en minder stinkend). Alles leuk en aardig, totdat rond het middaguur mijn maag enorm raar begon te doen.. We liepen net bij de Petronas Towers toen mijn maag besloot dat de gehele inhoud ervan geleegd moest worden. Ik voelde me zo beroerd en de weg naar huis was ook echt geen pretje. Eenmaal thuis was mijn maag nog steeds helemaal van streek en kwam er ook weer een gezellig koortsje bij opsteken. Zo was ik in die paar maanden dus al twee keer ziek geworden, yeaahhhhh! De volgende dag heb ik dus weer in bed doorgebracht, dolle pret. De eigenaar van het hostel, Willi, was wel super aardig en probeerde me een beetje te verzorgen. 's Avonds voelde ik me weer een stuk beter en de dag erna was ik weer topfit! Fuuk en ik hebben de Petronas Towers bezocht, door de mall eronder gelopen, heel lang koffie gedronken, daarna weer ergens nog een kop thee, daarna heeeeeeeeeeeeeeeeeel chill uiteten geweest bij een restaurant waar ik vorig jaar ook met mijn ouders heen was geweest (papa trakteerde) en daarna zijn we naar de bioscoop geweest! Het was dus eigenlijk echt een typisch westers dagje, maar wel echt heel chill!

De dag erna trokken we verder naar Melakka, een andere mooie stad in Maleisie. Het was ooit een kolonie van Nederland, dus je hebt er ook een 'Stadthuys' en graven met nederlandse teksten erop, best interessant. We zaten weer in een heel leuk hostel en hadden een paar heel gezellige duitse leeftijdsgenoten (jaaaaaaaaa, de eersten) ontmoet. Zij wilden 's avonds heel graag uit omdat het Halloween was en we besloten maar mee te gaan. We gingen eerst naar een heel grote club en we waren echt enorm underdressed. Iedereen liep in halloweenkostuums en de meisjes droegen de kortste jurkjes ooit in combinatie met enorme hakken en lagen make-up. Stonden wij dan, in onze korte broek met t-shirt haha. Die club echter was bomvol en de toegang werd iedereen ontzegd omdat het te druk was. Toen gingen we naar een andere club, die heel duur was. Een groot glas bier kostte 15 euro en je moest ook nog een flinke entreeprijs neertellen. Daar hadden we niet zoveel zin in, maar toen kregen we te horen dat wij gratis naar binnen mochten, ghehe. Fuuk en ik kregen ook nog coupons voor vier gratis drankjes, die we uiteraard verdeeld hebben met de Duitsers. Maar goed, even ter informatie, die avond was echt een hilarische ervaring. Iedereen daarbinnen staat prominent te doen door te laten zien hoeveel geld ze spenderen aan drank en door de manier waarop ze gekleed zijn. Wij vielen enorm uit de toon met onze outfits en haar- en huidskleur, maar het was echt een lachen avond, losgegaan met lokale Malay, haha!

De volgende dag hebben we de stad bezichtigd en hebben we heel cultureel gedaan: onze ouders zouden trots op ons zijn! 's Avonds werden we opgepikt door Daren, de duikinstructeur die ik vorig jaar had ontmoet in Maleisie. Hij nam ons mee uiteten en het was echt goddelijk lekker. De volgende ochtend stond hij weer voor onze deur om ons op te pikken voor ons duikavontuur: op naar Tioman! Tioman in een eiland in het zuiden van Maleisie en vanwege de moesson sluit het eiland halverwege november. Wij waren dus de laatste duikers voor dit seizoen. Daren heeft een duikwinkel in Tioman en daar hebben we onze dagen vooral doorgebracht. We bereikten het eiland in keiharde regen, lang leven de moesson! Het hele eiland was al uitgestorven en de meeste restaurants en winkels waren al gesloten. Gelukkig had Daren heel veel voedsel van het vasteland meegenomen en kan hij heerlijk koken, dus hadden wij niet te klagen! De eerste dagen was het weer verschrikkelijk: regen regen regen. Toen hebben we vooral veel theorie voor ons PADI geleerd, maar ook zijn we een paar keer in de regen de zee ingegaan om wat skills onder water te oefenen. Zo wordt je zuurstoftank bijvoorbeeld dichtgedraaid en heb je nul zuurstof over en tsja, wat doe je dan?! Na twee dagen alle theorie en oefeningen doorgenomen te hebben, gingen we op dag drie erop uit met de boot. Een Noorweger en een Australier die al hun PADI hadden, gingen ook mee. We hebben toen drie duiken gemaakt en het was zooooooooooooo vet! We zijn tot 18 meter diep geweest en hebben echt enorm veel gezien: van een haai (hij was echt mega) tot zeeschildpadden en van koraal tot de meest exotische vissen! Na die drie duiken die dag hadden we alles gehad en geoefend (7 duiken in totaal met theorie) en moesten we onze laatste toets maken. Daarna een paar papiertjes tekenen en nu hebben we onze PADI in de pocket, super leuk natuurlijk! Na drie dagen duiken, hadden we nog niet zoveel van het eiland zelf gezien. Het weer op deze vierde dag zat mee en daardoor konden we een goede wandeling maken en kwamen we uit bij een heel mooi klein strandje waar we hebben gezwommen.

Toen de vijfde dag aanbrak, was het tijd voor ons om weer door te trekken. Met de boot terug naar het vaste land en vanaf daar met de bus weer naar Kuala Lumpur. Nu zitten we dus weer in Kuala Lumpur in hetzelfde hostel als de vorige keer, haha! Morgen trekken we door en gaan we naar de Cameron Highlands, bergen, waar het echt koud schijnt te zijn. Tot nu toe bevalt Maleisie me heel goed, ik vermaak me hier wel!
We hebben hier nog iets van drie weken en dan gaan we naar Singapore om door te vliegen naar Australie!

Tot de volgende update, xxx


  • 09 November 2012 - 08:20

    Marion:

    Hey Anke! Leuk verslag (weer) - fijn dat alles goed gaat (op 'n enkele ziekte na) en dat je je amuseert. Ik zag gisteren je papa bij opa en oma; hij wist tot op de minuut wat je allemaal deed. Ik denk dus wel dat hij je mist - het zal wel stil zijn in huis. Goede reis verder & tot de volgende keer. XXX, M.

  • 11 November 2012 - 10:27

    Monic:

    Wat een mooie weergave weer van jullie belevenissen van de afgelopen weken. Uiteraard zijn we al van alles op de hoogte door skype en appen, maar het totale verhaal is geweldig om te lezen. Vooral nu in Maleisie is het heel herkenbaar omdat we daar ruim 1 jaar geleden met elkaar waren.
    Goed dat jullie je duikbrevet hebben en dat jullie mooie dingen onder water hebben gezien.
    Ik wens jullie weer veel ontdekkingsplezier in de Cameron Highlands en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Heel veel liefs voor jullie allebei. XXX Monic.

  • 26 November 2012 - 11:05

    Jolanda:

    Het ziet er naar uit dat jij alle ziektes voor jouw rekening neemt, Anke. Hopelijk blijft het hierbij. Leuk om jouw ervaringen te lezen. Vooral dat jullie daar -in toeristenoutfit - in megachique clubs uithangen. Hier zou je bij zoiets door de grond zakken, vermoed ik (ja, ik heb nog een tienerdochter thuis!), daar denk je: what the heck en beleef je een superavond.
    Zo'n fijne grijze maandag in Soest, maar op naar Sinterklaas. Dat dan weer wel!
    Dikke kus, Jolan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Maart 2013

Het einde, the end, le fin, ปลาย, akhir

04 Februari 2013

Brisbane

16 Januari 2013

Melbourne!

25 December 2012

Sydney

02 December 2012

Op de helft!
Anke

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 8255

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: