Update - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anke Onnekink - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anke Onnekink - WaarBenJij.nu

Update

Blijf op de hoogte en volg Anke

10 September 2012 | Thailand, Chiang Mai

Sawadi Ka! (dat is hoi)

Er is ondertussen alweer een week voorbij en ook in deze week weer veel dingen meegemaakt! Ik begin serieus al aan het Thaise leven gewend te raken en heb ook al wel drie hele woorden Thais geleerd. Ik kan ook al van 1 tot 10 tellen in het Thais, wat op zich best een prestatie is, want echt, er is geen touw aan deze taal vast te knopen! Alleen eindig je elke zin met "ka", maar verder zie ik geen logica.

Goed,deze week hebben we de hele week les gegeven. Aan het begin keken we er echt heel erg tegenop, omdat we werkelijk waar geen idee hadden wat we met die kinderen moesten doen. Gelukkig ging het steeds beter en lachen die kinderen toch om alles wat je doet (ook al is dat misschien te wijten aan de thaise cultuur, want die staat erom bekend dat iedereen lacht en heel vriendelijk is). Onze tactiek is om gewoon heel veel spelletjes met ze te spelen en heel veel dingen op het bord te tekenen, zodat ze die lekker kunnen overschrijven in hun schriftje. Omdat voor vele kinderen de westerse letters een soort van algebra zijn, is het voor hen een enorme moeite om woorden als "strawberry" neer te kalken en kost het hen veel tijd (en zo krijgen wij de les dus snel vol). Maar goed, de waardering die je ervoor terug krijgt is wel heel erg leuk, namelijk dat je in de middag vetgemest wordt met super lekker thais eten en dat je aan het eind van de les echt de meest hartelijke blikken toegeworpen krijgt met: "sie you tomorroooo tiesjer"! Ook hebben we een gratis orkestvoorstelling van ze gekregen! Het ging zo: Fuuk en ik zaten uit te buiken na de lunch in ons lokaal en ineens kwam een hele bende kinderen met exotishe instrumenten binnen om voor ons te spelen. Onder leiding van een gong en dansen erbij werden wij ruim een half uur vermaakt. Ze speelden typische Thaise muziek en hoe vet het ook was, toch zou ik het omschrijven als kattengejank, leuk kattengejank.

Maar goed, dat was kort iets over onze dagen op school! Als we thuis zijn (dat is meestal pas rond een uur of vijf, want ook al zijn we al om half drie klaar met lesgeven, we moeten meestal anderhalf uur wachten tot de hoofdleraren ons thuis brengen en zij gaan nogal flexibel met de tijd om), doen we eigenlijk niet zo veel. Beetje boodschappen doen, lezen en films kijken die Thais gesynchroniseerd zijn.
Donderdagavond zijn we naar Chiang Mai gegaan om uiteten te gaan. We kwamen uit bij de Night bazaar en spotten al snel een paar Ladyboys. Serieus, je verbaast je erover hoe vrouwelijk sommigen zijn. Maar goed, het noemenswaardige van die avond was, was dat we olifant spotten op straat. Dat vond ik serieus oprecht best bizar. De regen die die avond viel was trouwens ook echt bizar. Trappen werden watervallen en straten rivieren. We waren zeik-, zeik-, en echt zeiknat. Gelukkig vonden we uiteindelijk een taxi die ons thuis kon brengen. Wat op zich best genieten was, was dat wij die avond die taxichauffeur soort van hebben opgelicht dan andersom. De chauffeur wist niet waar ons huis was, maar wel welke richting we op moesten en hij dacht dat het wel dichtbij zou zijn (verkeerd, het is serieus best ver weg) en dat hij een leuke deal had gemaakt door ons 40 Baht te laten betalen (dat is duur voor een plaats dichtbij in de stad, maar voor onze afstand was het echt een prima deal haha). Toen hij al wel tien hele minuten aan het rijden was, stopte hij om te melden dat hij het wel welletjes vond. Maar wij wilden naar huis en hij moest doorrijden aangezien we er nog niet waren. Dus hij bleef maar rijden en we wisten dat hij er waarschijnlijk verre van genoot, maar ons ritje was in elk geval goedkoop. Best goede actie dus.

De dag erna konden we eindelijk, EINDELIJK, uitslapen. Op vrijdag zijn we namelijk vrij en hoeven we niet naar school. In de avond gingen we weer naar Chiang Mai om met alle vrijwilligers, Jim en haar vriendje uit te gaan. Eerst gingen we eten in de Blablabar (ja zo heette het, best chille naam op zich), nadat we anderhalf uur in de taxi hadden gezeten omdat de taxi het niet kon vinden. Maar het was de verloren tijd waard, want het was echt heel gezellig: mega goedkoop bier (niet dat ik ervan hou, verre van zelfs) met lekker eten, sfeervolle verlichting (geen TL zoals veel andere plekken) en live-muziek. Daarna gingen we uit en kwamen we verzopen aan in de Reggaebar, aangezien het weer keihard was gaan regenen. Bij de reggaebar mag je je eigen flessen drank meenemen, als je daar dan maar wel een flesje cola koopt om het mee te mixen. Wat me verbaasde, was dat haast iedereen van internationale afkomst was. Elke club en bar daar was bezaaid met buitenlanders. Wel heel leuk, want die kunnen ten minste fatsoenlijk Engels. Ik voelde me trouwens ook helemaal niet klein, ook al was ik op m'n slippers, wat echt best gunstig was! Na een lang goed avondje gingen we naar huis om alweer snel wakker te worden door het felle licht van de vroegopkomende zon. Daardoor was ik nog heel moe en heb ik de hele dag lekker chill niks gedaan.

Gisteren (zondag) gingen we weer naar Chiang Mai. We zijn bij de pizzahut gaan eten, en naar de bios geweest. De bios is gevestigd in een heel mooie mall, die echt een enorm contrast vormt met hoe alles er hier in het echt uitziet. De Pizzahut was trouwens niet echt een succes: vet en duur. Daarna gingen we naar Ted, een amerikaanse film met Thaise ondertiteling. Maar voordat de film begon, ging iedereen staan en was er weer een moment om de koning te aanbidden. Het is en blijft een bizarre belevenis. De film was trouwens op zich wel grappig, maar meer ook echt niet. Het beste stukje was de scene waar Ryan Reynolds drie tellen in voorkwam.

Vandaag moesten we weer enorm vroeg op om naar school te gaan. De lerares die ons ophaalt is heel aardig, maar zooo vermoeiend. Ze blijft maar brabbelen en doorgaan totdat je een antwoord geeft. Zo wilde zij ons vandaag per se meenemenen naar de hot springs, waar we echt totaaaaaaal geen zin in hadden. We hadden namelijk al eerder hot springs hier gezien en dat waren slechts dampende stinkende modderpoelen. Dus toen we pas eens tegen vieren van school weggingen, zaten we echt met pokerfaces in de auto op weg naar de hot springs. Het was best ver rijden, dus onze stemming was niet al te geweldig meer toen we aankwamen. Gelukkig werd dat gauw goed gemaakt omdat dit echt heel vet was. Normale mooie baden waarin je in kon zitten en baden waarin je letterlijk eitjes kon koken (dat hebben we ook gedaan). Fotos's volgen nog.

Maar goed, dit was wel weer een redelijk uitgebreid verslag van hoe deze week verlopen is. Morgen gaan we eerst naar de dierentuin met onze school en daarna op English camp met alle vrijwilligers. We gaan dan naar een verlaten plaatsje in de bergen om voor een paar dagen kinderen te vermaken met engelse liedjes enzo! Het schijnt wel heel leuk te zijn, dus ik heb er zin in!

In elk geval, ik vermaak me heel goed en hier in huis is het gezellig!
Sawadi Ka (dat is ook doei).

• 10 September 2012 - 16:29

Marion:

Blijf schrijven! Hartstikke leuk.... XXX, M.

• 10 September 2012 - 16:37

Anouk :

Haha, jij schrijft de verhalen zoals je ze zou vertellen! Ik lees de verhalen ook op het tempo dat jij praat, snel dus. Heel leuk, echt super allemaal! Geniet veel samen! We houden contact via whatsapp! Kusjes!

• 10 September 2012 - 18:50

Lauren:

Super leuk reisverslag Ank! Heeel veel plezier nog! :-) Xx

• 10 September 2012 - 19:50

Lisa:

Haha Anke, ik sluit me helemaal aan bij Anouk. Echt weer super leuk om te lezen allemaal, en wat leuk al die nieuwe dingen weer! Blijf genieten en schrijf snel weer wat! Liefs

• 12 September 2012 - 14:48

Monic:

Lieve Anke, Dit soort verhalen mis ik nu 's avonds aan tafel! Gelukkig kan ik ze op deze manier lezen! Geniet weer van je volgende ervaringen en ik hoop ze weer snel te horen en/of te lezen. Veel kussen van Monic.

• 19 September 2012 - 10:48

Jos Delsman:

Hoi Anke,
    Bij toeval weer eens op facebook beland, en jouw belevenissen gelezen. Thailand is nu niet direct mijn lievelingsreisdoel, maar jij maakt me toch wel erg nieuwsgierig naar dat land. Duidelijk dat er meer te beleven is dan alleen maar zonnen

• 22 September 2012 - 20:03

Buv Christel:

Hi Anke, via een bericht van Jidske kwam ik op je site. Ontzettend leuk om even een glimp mee te krijgen van je belevenissen. Goed te weten dat je het lekker naar je zin hebt! Groet uit Soest.

• 30 September 2012 - 20:34

Jolanda :

Ha Anke, Wat een heerlijke verhalen van Fuuk en jou. Jullie schrijven allebei zo beeldend dat ik het helemaal voor me zie. Klinkt bijzonder, die hot spring baden, vooral dan die niet-stinkende! Dat is andere koek dan de Zwaluwhoeve in Putten. Ontzettend leuk om mee te maken. En tegelijkertijd iets voor een reportage in National Geographic. Mooie foto's, goede tekst erbij van jullie samen...? Zorg goed voor jezelf en voor ons kipje ver weg! Liefs, Jolan